Saturday, October 25, 2008

AMALAN-AMALAN SUPAYA DIMURAHKAN REZEKI

Berikut diantara amalan² murah rezeki. Bagaimana pun setiap pekerjaan perlu dilakukan dengan usaha yang bersungguh² bukan berpeluk tubuh berserah bulat² pada takdir semata².
1) Sentiasa bertakwa kepada Allah. Firman Allah dalam surah Al-Talaq, 2-3. " Barang siapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Dia menjadikan jalan keluar (daripada kesusahan) Dan Dia (Allah) memberi rezeki kepadanya dari (sumber) yang tidak pernah diduganya. Dan barang siapa yang bertawakal kepada Allah, Allah mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah itu melaksanakan kehendakNya. Sesungguhnya Allah mengadakan ukuran segala sesuatu.
2) Berbakti kepada ibu bapa.Rasulullah s.a.w. bersabda "Sesiapa yang berbuat baik kepada kedua ibu-bapanya nescaya sungguh bahagia hidupnya. Allah akan panjangkan umurnya (apabila umur panjang rezeki juga bertambah). [Hadith Riwayat Bukhari dan Hakim, daripada Mu'az bin Anaz.]3) Menjalinkan Silaturrahim Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya dan dipanjangkan umurnya hendaklah dia menghubungkan silaturrahim" [Hadith Riwayat Bukhari].
4) Bangun Pagi Sabda Rasullulah s.a.w. lagi "Bersegeralah mencari rezeki dan keperluan hidup, kerana berpagi-pagi mencari rezeki itu adalah mendapat barakah dan kejayaan" [Hadith Riwayat Ibnu 'Adi daripada 'Aisyah]
5) Melazimkan membaca surah Al-Waqi'ah Sabda Rasulullah s.a.w. "Sesiapa membaca Surah al-Waqi'ah pada tiap-taip malam, nescaya terhindar daripadanya kepapaan" [Hadith Riwayat Bukhari]
6) Solat Dhuha Melazimkan solat Dhuha, maka sesetengah daripada fadhilat ialah menyebabkan murah rezeki atas orang-orang yang melakukannya.Cuba amati makna doa ..
** Tips di atas hanya untuk orang RAJIN sahaja. Ia juga berbentuk amalan dan perlukan istiqamah. "

No comments: